Konsumentverket – årets registrator

Priset för Årets registrator 2014 delades ut under FAI-konferensen den 23 oktober. I år gick priset till Konsumentverket. Registratorerna Irja Ingvarsdotter och Ing-Marie Svanegård var på plats för att ta emot utmärkelsen. – Vi är tillgängliga och alltid på plats, till och med under klämdagar, berättade de. De förklarade också att de tror att de… Read More »

2014-12-11

Priset för Årets registrator 2014 delades ut under FAI-konferensen den 23 oktober. I år gick priset till Konsumentverket.

Registratorerna Irja Ingvarsdotter och Ing-Marie Svanegård var på plats för att ta emot utmärkelsen.

– Vi är tillgängliga och alltid på plats, till och med under klämdagar, berättade de.

De förklarade också att de tror att de kan bli ännu bättre på grund av att det hela tiden pågår en utveckling.

– Vi märker hur våra roller har förändrats till det bättre med medföljande statushöjning i samband med att registratorerna har fått en viktigare roll att spela i den moderna informationsförvaltningen, menade de. Statushöjningen ligger också i förändrade titlar som ”document controller”, en motsvarighet till arkivariernas ”record manager”.

Priset, som funnits sedan 2009, delas ut av Nyhetsbyrån Siren som på så vis lyfter upp och synliggör registratorsfunktionens betydelse i offentliga verksamheter i landet.

– Empirin visar att de flesta myndigheter sköter offentlighetsprincipen väl. Sedan finns det ett fåtal som inte är lika engagerade och några som är verkliga föredömen. Konsumentverket är ett exempel på det sistnämnda, sa Sirens chefredaktör Matti Larsson.

Motivering Årets registrator 2014

”Konsumentverkets registratur är ett föredöme i Myndighetsverige genom sin snabbhet, pålitlighet och systematik i rutinerna för att registrera handlingar, som bland annat möjliggör omedelbara utlämnanden av omfattande mängder anmälningar mot specifika aktörer. Därmed skapar verket förutsättningar för landets medier att bedriva god konsumentjournalistik”.

Kriterier för Årets registrator

Sirens kriterier är att utvärdera kunskap om tryckfrihetsförordningen, snabbhet, pålitlighet, tillgänglighet, miljötänk, ansvarstagande och engagemang på myndigheten. Siren vill uppmärksamma goda insatser i offentlighetsprincipens namn.

Peter Wattman

Dela
Skriv ut

#nyheter


Fler reportage

Se alla


Inga artiklar med Nyheter tagg hittades