ANNONSER

20121216_00000006

välbesökt hos Trafikenhetens bilregister

För veteranbilsentusiaster och släktforskare har Bilregistret hos Länsstyrelsen i Stockholms län varit en guldgruva i decennier. Arkivarien och författaren Josefin Roos har undersökt en bit kulturhistoria innan arkivet flyttar några kvarter till Stockholms stadsarkiv.

Ämbetshuset, den pampiga granitjätten i typisk, tung nationalromantisk arkitektur med skulpterad bronsport på Hantverkargatan 29, vars flaggor ständigt dinglar över gatan med Stadshusets välbekanta siluett i bakgrunden, är säte för Länsstyrelsen i Stockholms län. Huset tecknades av Axel Lindegren och uppfördes 1926 just för ändamålet att vara kontorshus för statliga verk. I dess många arkivlokaler finns en mängd fina arkiv, men på grund av den stundande flytten från Hantverkargatan håller en del av dem på att förflyttas till andra arkiv. Ett av de arkiv som i dagarna lämnar länsstyrelsen, till förmån för stadsarkivet, är Trafikenhetens arkiv som också under lång tid har varit det arkiv hos länsstyrelsen som har varit mest eftersökt av allmänheten. Det innehåller nämligen Bilregistret där alla bilar som registrerades i Stockholms län mellan 1907 och 1972, då registret övergick i digital form hos Vägverket, finns nedtecknade på kort. Arkivet sträcker sig över hela 700 hyllmeter. I registret finns information om fordonsregistrering, körkort och yrkesmässig trafik som busstrafik och taxi. Korten är ordnade efter fordonsregistreringsnummer och detta är därmed den enda sökvägen in i arkivet, men här finns även uppgifter om bilmärke, chassinummer, färg och ägare.
Daniel Åstrand, en av arkivarierna på länsstyrelsen, har jobbat med arkivet sedan 2011. Han berättar att Bilregistret används frekvent av forskargruppen – både amatörforskare, journalister, privatpersoner och bilklubbar. Han får dagligen mejl och samtal från personer som vill använda arkivet. Till största delen handlar det om män med en ganska hög medelåder. Han tror att detta kan bero på att många börjar forska om gamla bilar som en hobby efter pensionen. Daniel Åstrand berättar att de som skickar in beställningar på kopior av registerkort är allt från entusiaster som forskar själva eller är med i en förening för ett visst MC- eller bilmärke, till personer som släktforskar eller helt enkelt har hittat ett gammalt fotografi av en mor- eller farförälder vid en bil där registreringsnumret skymtar i bakgrunden.
− En majoritet av de som kommer in och själva letar i arkivet är entusiaster som har köpt en äldre bil eller motorcykel och vill restaurera den. Oftast saknar de ett tidigare registreringsnummer på fordonet. Som jag har förstått det behöver de detta för att i sin tur kunna få en vidimerad kopia av ett registerkort, något som Transportstyrelsen kräver för att fordonet ska kunna klassas som veteranfordon, och därmed bli skattefritt, säger Daniel Åstrand.
Ofta sitter någon forskare kvar i arkivet i flera timmar och vänder kort i hopp om att hitta rätt.
− Ibland kan det komma någon som sysslar med ett speciellt märke: Bugatti eller Porsche till exempel, och som har några nummer som behöver kollas upp. I de fall där personen inte känner till registreringnummer kan vi inte leta fram det åt dem, det tar för lång tid helt enkelt. Någon gång har det hänt att en person kommit till Stockholm från en annan del av landet för att under en eller två dagar gå igenom så mycket som möjligt av arkivet, säger Daniel Åstrand.
I Trafikenhetens arkiv finns också ett par vackra träskåp samt några välgjutna metallskåp som innehåller ett register över körkortsinnehavare i Stockholms län som sträcker sig från 1920-talet fram till 1972. Körkortsregistret är av stort intresse för släktforskare. Även svenskar, som har bott utomlands och återvänder hem, brukar registret. Korten är skrivna med snirklig handstil och här kan man bland annat hitta information om körkortinnehavarnas yrken. Många vittnar om typiska hantverksyrken som var vanliga i Stockholm under första delen av 1900-talet, såsom skräddare, svarvare, möbelsnickare och maskinarbetare. Man kan även se vilken typ av straff som utdelades den som överträdde gällande trafikregler – tio kronor för tobaksrökning under framförande av automobil 1939 exempelvis.
På stadsarkivet är de glada över att få ta emot ett så fint, välvårdat och välanvänt arkiv, ett av de få som alltjämt fortfarande brukas och på så sätt ständigt hålls levande som en del av Stockholms kulturarv. 

Exempel på Bilregistrets registerkort.

Exempel på Bilregistrets registerkort.

Bildtext: Körkortsregister i utdragslådor.

Text Josefin Roos annajosefinroos@hotmail.com Foto Britta Roos

ANNONSER